Branżowa Szkoła I stopnia Nr 5
 

 
Jednostka organizacyjna
Powiatu Nowotarskiego
ZESPÓŁ PLACÓWEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZO OPIEKUŃCZYCH
W NOWYM TARGU

34-400 Nowy Targ, ul. Jana Pawła II 85
kontakt / telefon / e-mail / adres

Dziecko bezpieczne w Internecie
      Dziecko bezpieczne w Internecie

Materiał informacyjny dla rodziców i opiekunów Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczo Opiekuńczych w Nowym Targu

Internet

Internet to fantastyczny wynalazek ludzkości, pozwala uczyć się, dzielić swoimi osiągnięciami i zostać za nie docenionym, utrzymy­wać kontakt z bliskimi, załatwić sprawę w urzędzie, zrobić zaku­py, zawierać nowe znajomości, spędzać miło czas. Ostatnio nawet pójść do szkoły...
Jednak korzystanie z niego to w dalszym ciągu skomplikowana sprawa.
Piszę te słowa by pomóc Państwu uczestniczyć w rozpoznawaniu środowiska Internetu przez Państwa dzieci.
Niektórzy z Państwa powiedzą może „To nie dla mnie, a moje dziecko potrafi już zrobić w internecie wszystko co zechce...”
I bardzo dobrze, ponieważ chcę zachęcić Państwa do wspólnej z Waszymi dziećmi podróży w świat Internetu.
To co dzieje się w komputerze i Internecie to uproszczenie ota­czającego nas świata. Dzieci błyskawicznie uzyskują sprawność tech­niczną posługiwania się tymi narzędziami. Ale Państwo jesteście ludźmi doświadczonymi życiowo i rozumiecie świat z wieloma jego niuansami, szczegółami, które w bezpośrednich kontaktach z ludźmi decydują o tym, czy będzie nam się dobrze żyło, czy też sprowadzi­my sobie na głowę jakieś nieszczęście. Dzieci tego doświadcze­nia i zrozumienia spraw nie mają!

Bezpieczny Internet

Dbacie Państwo o bezpieczeństwo swoich dzieci na placu zabaw czy podczas wspólnie wykonywanych prac – najczęściej poprzez obserwację, nadzór, zwykłą obecność. Oczekujecie Państwo, że również my w pracy z Państwa dziećmi będziemy mieć ich bezpieczeństwo na uwadze. Wszyscy jesteśmy przekonani, że najlepszym do tego środkiem jest nasza obecność, udział w tym co nasze dzieci robią.
Tak samo jest jeśli chodzi o korzystanie z Internetu.
Dlatego podstawowa sprawa, do której Państwa zachęcam, to żeby w świat Internetu wybrać się razem z dzieckiem. Niezależ­nie od poziomu technicznej biegłości może to być okazja, żeby z własnym dzieckiem spędzić trochę czasu. Podzielić się swoim do­świadczeniem życiowym, a być może również czegoś się nauczyć.
Dziecko jest bezpieczne w Internecie razem z rodzicem.

Uczymy się, czytamy wiadomości.

Jest wiele stron gdzie w Internecie można znaleźć mniej lub bar­dziej konkretne i fachowe informacje, filmy instruktażowe, poradniki, na różne tematy. Jest to ważna i szybka pomoc w niektórych sytu­acjach. Funkcjonuje bardzo wiele serwisów informacyjnych. Wła­ściwie każda stacja telewizyjna, radiowa, czy czasopismo ma swoją witrynę. Czasem jednak trudno jest odróżnić opinie od faktów. Dlatego warto pokazać swojemu dziecku, że znalezione w sieci re­welacje warto porównać z wiedzą z innych źródeł – choćby z innej strony internetowej, ale również z książek, czasopism, telewizji czy radia. Czasem wiele można wywnioskować z charakteru źródła czy samego materiału – tego rodzaju wnioskowanie dla naszych dzieci jeszcze nie jest dostępne i warto je wdrażać. Rozwiniemy w ten sposób krytyczne podejście do informacji, umie­jętność i potrze­bę jej sprawdzenia przed jej przyswojeniem i wyko­rzystaniem.

Dzielimy się swoimi osiągnięciami i jesteśmy za nie doceniani

W licznych serwisach społecznościowych zapraszamy znajomych, publikujemy zdjęcia, wyrażamy opinie, prezentujemy nasze osią­gnięcia, opisujemy jak się czujemy i co się z nami dzieje. Ujawniamy w ten sposób wiele intymnych informacji o sobie. Warto poroz­mawiać z dzieckiem o tym co ono publikuje w takich miejscach. Warto pokazać, co z takiej publikacji może wynikać – czasem wy­starczy poczekać na reakcję: „lubię to”, miły komentarz itp. Nikt nie martwi się reakcjami przychylnymi. Ale o reakcjach nieprzy­chylnych, krytyce czy mowie nienawiści zawsze należy z dzieckiem porozmawiać, kiedy któreś z takich zachowań ma miej­sce. Po to by pomóc dziecku taką sytuację znieść, jak również po to by na­sze dziecko nie zachowywało się tak wobec innych. Na niekonstrukt­ywną krytykę w Internecie nie należy odpowiadać. Za mowę nie­nawiści, obrażanie i poniżanie można wyciągać konse­kwencje prawne. Od Państwa zależy jakie działania podejmiecie.

Utrzymujemy kontakt z bliskimi, zawieramy nowe znajomości

Tutaj swoją rolę mają serwisy społecznościowe, ale ważne są rów­nież rozmaite komunikatory, od telefonu wysyłającego SMS-y, kana­ły publicznych pogawędek, po programy takie jak Messenger, Signal, Whatsaap, Instagram, znowu przeważnie przeznaczone do używania w telefonie. W komunikacji między ludźmi zawsze obowiązują zasa­dy kulturalnego zachowania, niezależnie przez jakie medium się ona odbywa. I tu jest wspaniałe pole możliwości by uczyć się od siebie nawzajem, bo komunikacja nowymi środkami, ma swoje za­sady, specyfikę, którą często Państwa dzieci już opanowały, a Pań­stwo możecie wnieść właśnie szacunek dla rozmówcy, znajo­mość form kulturalnego zachowania, pewien porządek, o który w tym środo­wisku jest czasem trudno.
W Internecie tak jak w życiu, powinna obowiązywać zasada, że znacie Państwo osoby, z którymi Państwa dziecko spędza czas, prze­bywa. Oczywiście, że jest to znacznie trudniejsze do zrealizowa­nia i budzi wątpliwości w związku z tajemnicą korespondencji. Dlate­go bardzo ważne i korzystne jest ustalenie zasad, na jakich może­cie Państwo monitorować rozmowy dziecka z osobami poznawanymi w Internecie, najlepiej za jego zgodą i udziałem.

Załatwiamy sprawy w urzędzie czy w banku

To fantastyczna okazja by pokazać dziecku, że załatwianie waż­nych spraw formalnych czy finansowych wymaga odpowiedniego poziomu zabezpieczenia i zaufania, gdy odbywa się przez Inter­net. Jest to okazja by pokazać na czym polega szyfrowanie, po­świadczanie, elektroniczne podpisywanie dokumentów. W jaki sposób sprawdzić tożsamość instytucji, z którą się komunikujemy i upewnić się, że ważne dane nie trafią w niepowołane ręce. Jest to też okazja by wyjaśnić, co by się mogło stać w razie ujawnienia ważnych danych o sobie i jak sobie z taką sytuacją poradzić.

Robimy zakupy

W ostatnim czasie wzrosła częstość dokonywania zakupów przez Internet. Jest to działanie coraz bardziej bezpieczne. I znowu jest to okazja by pokazać naszym dzieciom że niekoniecznie potrze­bujemy wszystkiego co tylko można w sieci kupić, że podejmuje­my, czasem trudne, decyzje biorąc pod uwagę nasze możliwości fi­nansowe, że mamy cele, na które jesteśmy skłonni oszczędzać. A kie­dy decydujemy się na zakup, to w jaki sposób porównać oferty i do­konać go w sposób bezpieczny.

Spędzamy miło czas

Warto zwrócić uwagę na to, ile czasu mamy do dyspozycji. Że jest to coś czym też powinniśmy gospodarować. Czas pochłania nauka, praca, obo­wiązki domowe. Warto rozważyć po raz kolejny zasadę „Najpierw obowiązki potem przyjemności”. A przecież nie wszystkie przyjemności muszą być realizowane przy komputerze i w Internecie. Jeżeli nie działa nic innego to warto przynajmniej ustalić ile czasu dzien­nie my i nasze dziecko będziemy spędzać w Internecie.
Poja­wia się tu też problem dostępności treści. Dziecko pozosta­wione samo, bez nadzoru prędzej czy później trafi na obrazy prze­mocy, okrucieństwa, poniżenia, pornografię. Blokady elektroniczne nie za­łatwią tego problemu w 100%. Nawet zakwalifikowane przez spe­cjalistów treści (z rekomendacją dolnej granicy wieku) nie za­wsze będą odpowiednie dla Państwa dziecka i nic nie zastąpi Pań­stwa obecności.
Skoro mowa o spędzaniu czasu warto zwrócić uwagę na to by czas pracy i nauki był dobrze wykorzystany. Kiedy robi­my rze­czy ważne, wymagające skupienia wyłączmy po­wiadomienia komu­nikatorów w telefonie. Może nawet warto wyłą­czyć na ten czas tele­fon. Jeżeli ktoś do nas pisze, a nie dzwoni, to nie oczekuje natych­miastowej odpowiedzi, może poczekać, a my na­sze ważne za­danie wykonamy szybciej i spokojniej.
Warto rów­nież oddzielić czas na rozrywkę od czasu na sen. Im młodsze dzieci tym dłuższa powin­na być przerwa pomiędzy korzystaniem z migającego ekra­nu, a za­sypianiem. Natomiast nawet w przypadku osób dorosłych warto za­dbać, by co najmniej pół godziny przed za­śnięciem nie ko­rzystać z urządzeń z jasno świecącym ekranem.

Złodzieje czasu

Wiele serwisów jest nastawionych na pochłanianie naszego czasu i naszej uwagi. Niestety nawet ich twórcy przyznają, że właśnie w tym celu zostały przygotowane (i nie zgadzają się by ich wła­sne dzieci z nich korzystały). Im więcej czasu przeznaczamy na ogląda­nie filmów, przeglądanie publikacji naszych znajomych, tym więcej reklam oglądamy równocześnie i tym bardziej są one do na­szych za­interesowań dopasowane. Dotyczy to nas wszystkich, ale dzieci wo­bec tego mechanizmu są bardziej bezbronne. Między in­nymi ta tendencja powoduje, że nasze dzieci spędzają w Internecie więcej czasu niż planowaliśmy. Jest to często źródłem konfliktów. Jedno proste rozwiązanie to wyłączenie w danym serwisie automa­tycznego wy­świetlania kolejnych treści.

Rodzice zawsze odpowiedzialni

Większość przywołanych powyżej sytuacji prowadzi do wniosku, że dziecko nie powinno mieć indywidualnego konta e-mail, ani konta w serwisie społecznościowym przed 13-tym rokiem życia. Proszę pa­miętać, że za wszystkie poczynania dziecka do 18-go roku życia, również w Internecie, rodzice ponoszą odpowiedzialność.

Gdzie szukać pomocy?

Podstawowym czynnikiem chroniącym Państwa rodzinę jest dobra, nastawiona na szczerą, wspierającą komunikację relacja z dzieckiem. Jeżeli jednak pomimo tego napotkacie Państwo pro­blem, z którym trudniej sobie poradzić – zawsze służymy pomo­cą: moż­na się skontaktować z wychowawcą, pedagogiem, psy­chologiem u nas, w Placówce. Pomocą będzie służyć również Poradnia Psycho­logiczno-Pedagogiczna.
W rozmowach z Państwa dziećmi regularnie po­ruszamy nakreślone powyżej tema­ty. Wskazujemy w nich rów­nież, że pierwszą linią pomocy jesteście Państwo – Rodzice.

Proste zasady

Sposób użytkowania Internetu powinien być przedmiotem ustaleń w Państwa domu. Warto ustalić zasady, sformułowane w sposób odpowiedni do wieku dziecka ale obowiązujące wszystkich do­mowników. Przykładem takich korzystnych zasad jest ustalenie:
Do 13 roku życia dzieci korzystają z Internetu wyłącznie pod nadzorem i z pomocą rodzica.
Po godzinie 19:30 nie używamy urządzeń z ekranem.
Pozwalamy sobie na 1 godzinę rozrywki elektronicznej w ciągu dnia.
Przedstawiamy w rodzinie osoby, z którymi koresponduje­my w Internecie.
Przedstawiamy w rodzinie plany zakupowe, szczególnie w Internecie i pochodzenie środków, które zamierzamy na nie przeznaczyć.
Celowe jest omówienie i jednoznaczne ustalenie: na jakich zasadach dziecko będzie korzystało z Internetu po 13-tym roku życia, od którego momentu życia dziecka będzie ono dyspono­wało telefonem komórkowym (szczególnie typu smartfon czy tablet), kontem e-mail, kon­tem w ser­wisie społecznościowym, kontem bankowym, kartą debeto­wą itd.

Sztuczki i kruczki

Ponieważ wiele serwisów jest nastawionych na pochłanianie na­szego czasu i uwagi warto zastosować kilka prostych „sztuczek” by łatwiej zapanować nad korzystaniem z nich: Wyłączenie automatycznego prezentowania kolejnych tre­ści (jest taka możliwość w serwisach Youtube, Facebook, Netflix itp.)
Ustawienie alarmu w telefonie np. na 10 minut i zakończe­nie korzystania z serwisu po upływie tego czasu.
Wyłączenie nachalnych powiadomień z komunikatorów.
Odłożenie/wyłączenie telefonu, kiedy mamy do zrobienia coś ważnego i wymagającego skupienia.
Korzystanie z ustalonych, sprawdzonych metod płatności za zakupy i usłu­gi w Internecie i unikanie korzystania z ser­wisów płatności których nie znamy.
Uważne czytanie wiadomości z poświadczeniem płatności.
Nie publikowanie danych kontaktowych.
Ograniczenie podawania danych osobowych do konieczne­go minimum.
Ograniczanie możliwości śledzenia przez strony naszych zachowań – kiedy tylko jest taka możliwość.
Dodane przez rafal_czajkowski dnia 27 January 2021 06:16:25. Czytano: 1136.

ARCHIWUM WIADOMOŚCI

Adres / Kontakt
Branżowa Szkoła I stopnia Nr 5
w
Specjalnym Ośrodku
Szkolno-Wychowawczym Nr 1

Adres: 34-400 Nowy Targ ul. Jana Pawła II 85

Telefon/Fax: 18 266-24-08 lub 18 266-24-09
numer wewnętrzny: 21

e-mail: zpswo@nowotarski.edu.pl


Jak dojechać?
Film promujący Branżową Szkołę
''Projekt z klasą''
Centrum Kompetencji Zawodowych
Ostatnio dodane galerie





Zespół Placówek
Szkolno-Wychowawczo Opiekuńczych:


↳ Bursa Młodzieżowa

↳ Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr 1:
  ▪ Szkoła Podstawowa Nr 9 dla uczniów
     z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

  ▪ Branżowa Szkoła I stopnia Nr 5
  ▪ Szkoła Przysposabiająca do Pracy
  ▪ Przedszkole i Szkoła Podstawowa Nr 9 dla uczniów
     z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
     umiarkowanym i znacznym

  ▪ Oddział Rewalidacyjno-Wychowawczy
  ▪ Ośrodek (internat)
  ▪ Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
  ▪ Autyzm
Polecamy:

▪ Powiat Nowotarski
▪ BIP - Powiat Nowotarski
▪ Urząd Miasta Nowy Targ

Projekty:

▪ Modernizacja kształcenia zawodowego
▪ Stworzenie nowoczesnej bazy techniczno-dydaktycznej
▪ Poprawa efektywności energetycznej
▪ Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu
▪ Centrum Kompetencji Zawodowych
Adres/Kontakt:

Zespół Placówek
Szkolno-Wychowawczo Opiekuńczych

34-400 Nowy Targ, ul. Jana Pawła II 85

Telefony:
↳ SOSW: 18 266 24 08, 18 266 24 09
↳ BURSA: 18 26 636 00, 512 984 110

e-mail: zpswo@nowotarski.edu.pl
           
           

Treści publikowane na stronie są własnością Placówki. Zabrania się kopiowania tekstów i zdjęć bez pozwolenia.

Copyright © 2006-2020 Kow@L. Powered by PHP-Fusion. Polityka cookies. Klauzula informacyjna RODO.